fbpx
foto: William Edwin Pidgeon, Aiud - 1956 / Drepturi de autor: Peter Pidgeon (reproducere cu permisiune)

William Edwin Pidgeon la Aiud

Scurta vizită a artistului australian William Edwin Pidgeon, cunoscut ca “Wep”, la Aiud, în anul 1956.

Cariera lui Bill Pidgeon s-a desfășurat între anii 1920 și 1970. A început activitatea în industria ziarelor și și-a creat rapid un nume în ziarul local „Sydney Press”, cunoscut fiind sub numele de “Wep“.

Lucrând pentru „Consolidated Press” el a devenit cunoscut în toată Australia pentru desenele animate politice, benzile desenate, ilustrațiile și coperțile sale pentru The Australian Women’sWeekly, care se colecționează acum. Cu toate acestea, adevărata pasiune a lui Bill a fost pictura. În ianuarie 1949 a demisionat din „Consolidated Press” pentru a se concentra asupra picturii și a câștiga un venit din portretele comandate. În cele din urmă a câștigat cel mai prestigios premiu pentru portrete din Australia, Premiul Archibald, obţinut , în timp, de trei ori. Doar alți cinci artiști au depășit acest record, pe care îl deţine împreună cu CliftonPugh.

Bill nu a fost niciodată un artist comercial. El a pictat din dragostea lui pentru pictură și a preferat să dea lucrările în loc să le vândă. El nu a avut niciodată o expoziție personală. A participat doar la o serie de expoziții de grup. În consecință, după moartea sa, lucrările sale nu au trecut prin multe mâini; astfel numele său este mai puţin vizibil în lumea artei moderne.

Bill Pidgeon (Wep) – la ușa care duce sub casa lui, în Northwood, Sydney, Australia, unde și-a păstrat roata ceramică și cuptorul, c.1962; din arhivele lui William Edwin Pidgeon (Wep), Biblioteca Națională a Australiei, numărul de acces PIC / 20163

Invitația lui Wep de la Institutul Român pentru Relații Culturale cu Străinătatea pentru a vizita România; 17 iulie 1956; din arhivele lui William Edwin Pidgeon (Wep), Biblioteca Națională a Australiei, numărul de acces PIC / 20163

Aventura românească a lui Wep din 1956: Wep călătorește în spatele „Cortinei de fier” într-un  schimb cultural

În 1956, artistul australian  William Edwin Pidgeon (WEP) a primit o viză de călătorie în spatele “Cortinei de fier”, în România, ca parte a unui program de schimb cultural.

Wep a părăsit Sydney pe 22 septembrie 1956, cu escale în Darwin, Singapore, Roma, Veneția, München și Viena. A sosit la Budapesta (Ungaria), pe 2 octombrie, călătorind la București (România), a doua zi. A petrecut două săptămâni în România, revenind la Viena pe 18 octombrie.

Din Viena, Wep a călătorit la Paris unde intenționa să rămână cu vechiul său prieten jurnalistul  Roley Pullen.  A rămas la Paris pentru mai mult de două săptămâni, apoi o perioadă similară de timp în Londra, în cele din urmă revenind acasă, în Sydney,  în 2 decembrie 1956.

Aiudul în picturile lui William Edwin Pidgeon

WEP a realizat, la întoarcerea din România, câteva picturi inspirate din călătoria sa.

William Edwin Pidgeon, pictură – Aiudul / Drepturi de autor: Peter Pidgeon (reproducere cu permisiune)

Mai multe informații despre WEP (în engleză)

www.wepidgeon.com
informaţii despre opera de artă și picturile lui Wep

www.wepidgeon.com/pidgeonpost/
informaţii despre viața lui Wep

Peter, fiul lui WEP, vorbește despre călătoria tatălui său în România

„Tatăl meu, Bill Pidgeon (William Edwin Pidgeon, cunoscut şi sub numele de Wep) a vizitat România în 1956. A fost destul de greu pe atunci deoarece a trebuit să primească o permisiune specială pentru a călători în spatele „Cortinei de fier”. A fost invitat de către Institutul Român pentru Relații Culturale, în numele Guvernului României, ca parte a unui schimb cultural.

De-a lungul anilor, fotografiile lui Wep din această călătorie au fost separate, amestecate și nu au fost stocate în cele mai bune condiții. M-am străduit să aduc înapoi colecția folosind scrisorile de acasă, pentru a determina cronologia evenimentelor și pentru a reface traseul lui. În plus, am utilizat Google Maps, Google Earth și Street View pentru a determina locațiile GPS  unde au fost realizate majoritatea fotografiilor. Aceste fotografii, inclusiv scrisorile sale și cele de la Institutul Român pentru Relații Culturale, împreună cu restul arhivelor lui Wep, sunt acum păstrate la Biblioteca Națională a Australiei.

Pentru a ajunge la București, Wep a trebuit să tranziteze Budapesta (Ungaria). România a lăsat o impresie puternică asupra lui, dar călătoria lui a fost întreruptă, deoarece trebuiau să plece din țară prin Ungaria în Viena, Austria înainte ca rușii să înăbuşe tulburările care au apărut în Ungaria. A adus acasă multe lucruri: cărți de artă și înregistrări, pentru a găzdui o serie de emisiuni  pe postul național de radio,  care includ și muzică populară.

În timpul călătoriei sale, Wep a făcut schițe și astfel o serie de tablouri au fost finalizate la întoarcerea sa. Două dintre acestea prezintă Aiudul, o oprire neplanificată, dar în mod clar un oraș care i-a încântat privirea.

Am avut mult timp ambiție de a merge pe urmele pașilor tatălui,  în aceeași perioada a anului și să rămân în aceleași hoteluri ca și el. În mai 2018 am reușit să realizez o parte din acest lucru în timpul unui tur balcanic cu ghid, vizitând Bucureștiul și stând în hotelul Athenee Palace, precum și în hotelul Aro Palace (fostul hotel Carpați) și în Castelul Peleș. A fost minunat, recunoscând multe locuri din fotografiile tatălui meu și identificându-le am simțit spiritul poporului și al locurilor. Să sperăm că într-o zi voi fi în stare să mă întorc și să vizitez Aiudul și o mai mare parte din România.”

Peter Pidgeon, februarie 2019